Este bine ca părinții să îi ajute pe copii să își facă temele?

februarie 2, 2025

Este bine ca părinții să îi ajute pe copii să își facă temele? Și dacă da, în ce măsură și cum ar trebui să procedeze? Astăzi vorbim despre temele elevilor și despre importanța acestora. Sunt sau nu utile? Cum să le abordăm?

Citește mai mult: Este bine ca părinții să îi ajute pe copii să își facă temele?

Am auzit în ultima vreme multe voci care nu agreează ideea că elevii au atât de multe teme pentru acasă și nu văd utilitatea acestora. Pe de altă parte, există un număr considerabil de profesori care susțin faptul că tema e sfântă. Observăm în jurul nostru copii și adolescenți care nu reușesc nici măcar să adoarmă la o oră decentă pentru că nu se încadrează cu timpul să își termine temele pentru a doua zi. Oare unde să fie adevărul?

În opinia mea, adevărul este la mijloc și voi argumenta această afirmație. Elevul primește la școală informații, i se predau lecții, deprinde tehnici și instrumente de abordare a unor probleme de matematică, de fizică, dar să nu uităm că tot acest proces de predare și aprofundare se desfășoară în clase cu mulți elevi, fiecare dintre aceștia având un anumit ritm. De aceea este foarte greu, de multe ori imposibil ca elevul să își sedimenteze informațiile obținute chiar în clasă.

Procesul prin care un copil își însușește materia, deprinde mecanismele de rezolvare a problemelor la matematică, înțelege fenomenul din spatele celor învățate se desfășoară mai apoi acasă. Cum? Prin efectuarea temelor. De aceea este esențial ca elevii să primească teme. Ei trebuie să știe că acesta este motivul pentru care au de lucrat și acasă, ci nu că cineva dorește să îi chinuie.

Însă, apar și situații care depășesc granițele de la polul opus. Noi, dascălii, trebuie să ținem cont de cantitatea temelor pe care le dăm elevilor noștri în sarcină. Trebuie să conștientizăm că pe lângă a învăța, copiii mai au multe alte nevoi esențiale. De exemplu, au nevoia de a se juca, da… un copil are nevoia de a se juca, este o nevoie primordială pentru o dezvoltare sănătoasă, are nevoie de timp liber, de relaxare, de somn, de a face o activitate extrașcolară, de a juca un fotbal cu colegii, de a socializa… dar când are timp de toate acestea dacă până noaptea doar face temele pentru a doua zi?

În opinia mea, elevul trebuie să primească o temă care să asigure profesorul că este suficientă pentru a-și sedimenta cunoștințele învățate la școală. Scopul temei trebuie să se rezume strict la acest aspect, nu să îndopăm copiii cu zeci de exerciții doar pentru a bifa că au mult de lucrat acasă, ba chiar să ne ambiționăm să le demonstrăm cât de grea este materia pe care o predăm și uite cum elevii nu îi fac față acesteia.

Depășind acest aspect, oare cum stau lucrurile privind ajutorul părinților în efectuarea temelor? Unii spun că nu au de ce să se implice, că este strict problema copilului, iar alți părinți aproape că le scriu ei temele celor mici.

Dragi părinți, copiii au nevoie sa fie responsabilizați, trebuie să știe că temele sunt pentru ei și strict pentru ei. Trebuie să învețe să țină minte și să își noteze ce au de făcut pentru a doua zi, trebuie să învețe că dacă nu au respectat regulile, vor fi sancționați pentru că așa funcționează viața și societatea pentru toată lumea, indiferent de context și de vârstă. Dacă elevii vor fi asistați mereu, vor deprinde această obișnuință, ceea ce nu e deloc în regulă pentru dezvoltarea lor.

Dar, aici exista un dar… Sigur că atunci când întâmpină o dificultate, este firesc că un copil se duce prima dată către părinții lui și le cere ajutorul. Este perfect normal ca părintele să îl scoată pe copil din impas, să îl lumineze și să îi arate ce are de făcut. Iarăși, este perfect normal ca părintele să se asigure că și-a făcut temele copilul, poate chiar să se uite peste ele și să îl verifice, cu alte cuvinte să observe activitatea copilului lui și să se asigure că acesta își duce la bun sfârșit sarcinile.

Sursă: Educatie Privata

Recomandari

Toate drepturile rezervate © 2025 Mate Performanță.